In positionering zit een paradox…
Zowel voor zzp’ers als organisaties geldt een paradox bij positionering. Je moet onderscheidend zijn om recht te doen aan wie je bent en om hiermee je publiek aan te trekken. Maar tevens loop je het risico vervreemdend over te komen of een doelgroep uit te sluiten.
Door je originaliteit in te zien en bewust over sociale grenzen te gaan (ik pleit niet voor schade en illegaliteit he…) komen we verder als maatschappij en economie. Dat is mijn oprechte geloof. Lees maar eens het boek de Buitenbeentjeseconomie van Clay en Philips, als je hierin wil duiken.
Het individu als merk
Voor ondernemers is er een sociale norm om vooral jezelf te zijn. En tevens willen veel ‘volgers’ diegene zijn die zegt dat je jezelf moet zijn. Terwijl als je echt jezelf bent en je ook zo uit, je ook je eigenaardigheden serieus moet noemen. In die afwijkende eigenschappen of manieren van doen gaat juist heel vaak het vernieuwende schuil.
Succes is niet 1 model. Het is een realisatie van iets wat uit je eigen waarden voorkomt. En dat vraagt durf omdat het spanningen kan opleveren. Maar als je dit voor elkaar hebt dan klopt de totale formule wel. Dan werk en leef je integer en kan je vervolgens hiermee ook nog je eigen broek op houden financieel.
Een organisatie of samenwerkingsverband als merk
Organisatiemerken – commercieel of niet – vinden het vaak lastig om zichzelf te zien we zij daadwerkelijk zijn wat betreft persoonlijkheid en waardeproposities. Vaak is het het gewenste beeld wat naar buiten wordt gebracht, dat niet echt aansluit bij de werkelijkheid. Worden er oneigenlijke beloftes gemaakt. Er zijn veel voorbeelden waar dit vervolgens in negatieve zin toe kan leiden.
Het kan helpen vanuit het archetype-model eens in de spiegel te kijken om deze vervolgens te tweaken naar een unieke merkpersoonlijkheid, met alles wat er dan aan eigenschappen, aanbod en acties bij komt kijken. Er zit heel veel potentie voor impact (en dus werkplezier) in een organisatorisch zelfbeeld dat klopt. En het biedt ook rust om uit te sluiten wat het merk niet is in de rol die het speelt in de maatschappij of in het economische verkeer. Dan wordt het ook makkelijker samen te werken met andere organisaties.
Misschien is het bovenstaande nog wat te abstract, maar voel je wel aan wat het zo ongeveer over gaat, dan weet je me hopelijk te vinden om een verder te praten. Neem dan contact op via het formulier op deze pagina, of via de chatfunctie.